MG Historie

 

 

Det er debatt rundt når MG startet. Selskapet selv mener de startet i 1924, men de første bilene bar både Morris og MG-logoer, og en referanse til MG ble gjort i en avis i Oxford i november 1923. Noen betviler dette, og mener MG startet i 1925.

De første bilene var basert på Morris-modeller, fikk nye karosserier produsert av Carbodies i Coventry, og ble montert i Alfred Lane, Oxford. Snart ble etterspørselen så stor at MG flyttet til større lokaler i Bainton Road (september 1925, hvor de delte lokaler med Morris' radiatorfabrikk. Selskapet vokste fortsatt, og i 1927 flyttet MG igjen, til en egen fabrikk i Edmund Road, Cowley, Oxford, nær Morris' hovedfabrikk. I 1928 hadde selskapet blitt stort nok til at man mente det burde få en egen identitet uavhengig av Morris Garages, og M.G. Car Company Limited ble etablert i mars samme år. I oktober 1928 stilte selskapet for første gang ut biler, på bilutstillingen i London. De gikk snart tom for plass nok en gang, og leide snart en gammel skinnfabrikk i Abingdon, Oxford (1929), hvor selskapet holdt til helt frem til 1980. Opprinnelig var selskapet eid av William Morris selv, men det ble etterhvert solgt til Morris Motors i 1935, en endring som kom til å få store konsekvenser for selskapet, og spesielt motorsportaktivitetene. MG ble absorbert inn i British Motor Corporation i 1952, og senere i British Leyland i 1968. Fabrikken ble stengt ned i et nådeløst nedskjæringsprogram på det turbulente 1970-tallet, og siden den gang har MG-bilene blitt produsert på fabrikken i Longbridge.

 

MG ble en del av MG Rover Group, basert i Longbridge, Birmingham. MG Rover gikk konkurs i 2005, og ble kjøpt opp av kinesiske Nanjing Automobile Group.

Den første modellen, 14|28 fra 1924, besto av et nytt karosseri på chassis fra Morris Oxford. Den første modellen som kan kalles MG, og ikke en ombygget Morris, var 18/80 fra 1928, som hadde et spesialdesignet chassis, og den første vertikale MG-grillen som merket senere skulle bli kjent for. En mindre modell ble lansert i 1929, som den første i en lang serie av Midget-modeller. MG etablerte også et navn i internasjonal bilracings spede barndom. Før 2. verdenskrig produserte MG en modellserie kjent som T-Series Midget, som etter krigen ble eksportert til hele verden, og ble en stor suksess. Disse modellene inkluderte blant andre MG TC, MG TDog MG TF, som alle er basert på modellen MG TB fra før krigen. MG sluttet med sedanproduksjon en stund etter krigen, og lanserte modellen MGA i 1955. 

 

MGB fulgte i 1962, for å tilfredsstille etterspørselen etter en mer moderne og komfortabel sportsbil. I 1965 ble coupéen MGB GT lansert. Med kontinuerlige oppdateringer, de fleste for å tilfredsstille stadig strengere utslipps- og miljøkrav i USA, holdt MGB seg i produksjon frem til 1980. Mellom 1967 og 1969 ble også MGC produsert, en modell som var basert på MGBs karosseri, men med en større, sekssylindret motor. Tyngden på denne motoren i kombinasjon med datidens dekk og hjuloppheng gjorde at bilen fikk rykte på seg for å ha dårligere kjøreegenskaper enn MGB. MG startet også produksjon av MG Midget i 1961. Midget var i bunn og grunn en omdøpt og noe endret 2. generasjons Austin-Healey Sprite. I likhet med MGB ble Midget stadig oppdatert frem til Abingdon-fabrikken stengte dørene i 1980.

 

 

Merket levde videre etter 1980 da eieren British Leyland (senere Austin Rover Group), plasserte MG-logoen på en rekke Austin-sedaner. På New Zealand ble MG-merket også benyttet på stasjonsvognen Austin Montego sent på 1980-tallet, under navnet MG 2.0 Si Wagon.

Sent på 1980-tallet ble ARG (Austin Rover Group) omdøpt til Rover Group, og gjenopplivet toseteren med modellen MG RV8, før de introduserte den helt nye MGF i 1995 (redesignet og relansert som TF).

Da Rover ble solgt fra BMW i 1999 ble MG-navnet også benyttet på sportsligere versjoner av Rovers sedan-modeller, samt Rover 75 stasjonsvogn.

MG Rover Group kjøpte Qvale, som hadde tatt over utviklingen av De Tomaso Bigua. Bilen, som fikk navnet Qvale Mangusta og allerede var godkjent for salg USA, ble basis for MG XPower SV, en "ekstrem" V8-motorisert sportsbil. Den ble lansert i 2002, og kom i salg i 2004.

MGs bilproduksjon ble stoppet den 7. april 2005, da MG Rover Group gikk konkurs. Merket ble kjøpt av Nanjing Automobile Group som gjenopptok produksjon i England og USA fra 2007 under navnet MG Motor UK Limited med den største delen av produksjonskjeden i Kina.[1]

Siden 2003 har den tidligere Abingdon-fabrikken huset McDonalds og Thames Valley Police.

 

Kilder:

Wikipedia 

http://no.wikipedia.org/wiki/MG_(bil)

 

 

 

 

© 2015 Norwegian MG Drivers Club - kopiering er ikke lov uten avtale om dette - post@nmgdc.no for forespørseler om dette.