En Micron skala for bensinfilter er en generalisert måte å si noe om filterets evne til å stoppe partikler basert på størelsen på partikelen. 

1 Micron er blant annet  1 milion av en meter , eller  1 tusendel av en millimeter.

Et menneskehår er normalt mellom 40 til 90 micron i diameter - Dette gir en grei visualisering av hvilke str vi snakker om - derfor bør et 10 Micron filter være tilstrekkelig for våre biler. 

 

Micron er et mål på en partikkel fra punkt til punkt og er endel av den metriske skala / Måleenhet. 

Men husk at dette IKKE er alene et kvalitetsmål på filterets evner.

 

Artig tidsriktig video som viser bensinveien fra tank til motor -  ( noe dårlig kvalitet og bør ikke forstørres)

Garasjen

 

Velkommen til Garasjen hos Norwegian MG Drivers Club. 

Her skal vi ta opp emner som er av teknisk / mekanisk art.

Har du forslag til emner kan du sende inn forslag på post@nmgdc.no

 

 

Bensinfilteret.

Et bensinfilter bør fungere slik at uønskede partikler stoppes i filteret og ikke kommer frem til våre forgassere og motorer med dertil problemer og eventuelle stopp langs veien.

Tettheten på filteret vil derfor være av stor betydning for størelsen av partikler som stoppes i filteret og hva som får passere.

 

Mange av våre gamle biler har også bensintanker som også er meget gamle.

Nylakkert bensintank er som dere forstår ikke noe vits om den ikke er ren og fri for grums på innsiden.

Bensinfilteret har derfor en meget viktig oppgave med å stoppe dette i filteret.

Det finnes alt i fra enkle engangsfilter i plast til avanserte filter med innmat som kan renses og skiftes.

Prisene varierer fra cirka 30 kroner og opp til over 1000 kr for de mest avanserte. 

 

Hva bør du velge?

La oss slå fast med en gang at de fleste greier seg med bensinfilter av den noe enklere sorten - Det er først når du driver med racing, eller benytter høy effekt bensinpumpe det kan lønne seg med et bensinfilter som for det første ikke har trykktap og som tåler et høyere trykk en det som er standard på normal bil.

Noen av disse filtere har også muligheten til å trykkredusere ut av filteret.

Et bensin filter bør ha en innmat som filtrerer bensinen og som fanger opp partikler.

 

Noen bensinfilter har et papirfilter, andre en blanding av plast og metall.

Det finnes også bensinfilter som har magnetiske felter som er tiltenkt og stoppe eventuelle metallpartikler. 

På et litt dyrere filter vil det ofte være oppgitt en såkalt Micron verdi.

Dette er et mål på hvor fint filteret filtrerer bensin, og stopper partikler på størelse.

 

På moderne dieselmotorer  og da kanskje spes båter (common rail) er det fakisk ikke uvanlig med opp til 3 forskjellige drivstoff filtere, alle med forskjellig Micron tall hvor det med lavest tall alltid står nærmest motor (dyser)

Vi kan da feks snakke om 15 -10 - 5 Micron og noen ganger helt ned i 2 Micron på det siste filteret.

Våre biler er heldigvis ikke så kresne, men de liker heller ikke grums i forgasseren.

Et filter som da normalt vil være tilstrekkelig for våre biler vil da typisk ligge på mellom 40-10 Micron, men lavere en 10 micron er det etter det jeg forstår ingen som anbefaler til vår type teknologi og biler.

 

En annen viktig ting ved et bensinfilter er at det ikke må redusere flødemengde.

La oss si du setter på et plastfilter av den enkle typen, uten å faktisk sjekke Micron tetthet eller hvor mange liter dette greier pr minutt.

 

Jeg brukte lang tid på å forstå at det var det lille plastfilteret som var årsaken til mye trøbbel på en bil jeg hadde engang. 

Ved inspeksjon av filteret la jeg merke til ved flere anledninger at det ikke var fullt.

Både bensinpumpe og utluftinger kom på listen over mulige årsaker, ikke hjalp det å kjøre uten tanklokk heller?

Det relativt nye plastfilteret ble skiftet med et nytt filter av samme kvalitet.

Problemet løst, filteret fyller seg helt opp.

Men.. etter 2 uker samme problemstilling...Halvfullt filter igjen... 

Det skulle altså vise seg at mitt sparsommelige filter var av en så dårlig kvalitet at filteret i seg selv ikke tålte bensinen, og at det utviklet redusert flødekapasitet etter kort tid i bruk.

 

Det finnes selvsagt slike filter av lignende form som fungerer utmerket, men det finnes også bensinfilter med innmater som kan renses og brukes flere ganger av meget god kvalitet.

Sørg for at du alltid har et reserve filter og verktøy slik at du får skiftet det langs veien om det skulle bli stopp.  

 

Husk også at dersom ditt filter er helt tilstoppet og fullt av gørr er det en kortvarig lykke ved å bytte filteret da ditt hovedproblem heter møkk på tanken.

Men du verden det kan spare deg for mye annen morro da møkka, eller mye av møkka ikke når dine forgassere..

Kjøp derfor dine bensinfilter fra noen som forstår seg på bensinfilter.

Du bytter disse normalt ikke mer en hvert år.

 

Micron:

Micron verdien alene er ikke utelukkende beskrivende for deg om et bensinfilter er bra eller ikke. Det er viktig at et filter har tilstrekkelig fløde kapasitet / evne og passer den bil du skal bruke det på, som sagt er en std MG ikke så krevende, og de aller fleste vanlige bensinfilter tilfredstiller våre krav om tilstrekkelig liter pr minutt evne. 

Et bensinfilter på 10 Micron har derfor en teoretisk mulighet til å stoppe partikler på størelser helt ned på dette micro nivået, men dette er ingen vitenskapelig akseptert måte og måle eller bekrive partikler på, dette er derfor omtrentlig.

Dersom du ønsker dette ytterligere kompliserende kan du lese mer om dette blant annet her https://www.parker.com/literature/Racor/Mobile_The_Micron_Rating.pdf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Et raskt søk på Google om diverse bensinfilter.

Gir litt oversikt over hva som finnes av forskjellige filter.

Klikk logoen for å komme direkte til søket. 

 

Bildet over: Viser et Italiensk Malpassi filter med trykk regulator - Mye brukt sammen med bensinpumper som leverer et høyere trykk en original Lucas pumpe

Utskiftbart element. 

Pris cirka 800 kr. 

 

En MGB GTV8 trengte nytt eksosanlegg 

Vi hadde hørt rykter om at det fantes et firma i Skien som hadde laget eksosanlegg til selveste Il Tempo Gigante...

Jeg bestilte time for å få montert nytt eksosanlegg i rustfritt

Du forstår du er på rett plass allerede i det du parkerer bilen på utsiden. 2 flotte Ecort MK1 med rette "stuck" forteller at her er det.

Etter kort tid kommer det en hyggelig kar ut fra et ryddig verksted og forteller at delene mine er kommet, ja da jeg har selvsagt varslet mine behov og sagt jeg vil ha nytt eksos anlegg til GT, en med grom lyd

Bilen kjøres etter dette da inn i verkstedet og arbeidet kan begynne.

Når alt det gamle er fjernet starter arbeidet med å "legge" nytt anlegg fra  Y stykket og bakover - Jeg velger rustfritt som materialer, Eksos mestern velger Ferrita potter som lyddempere - (instrumenter) 

Alt blir bygd og tilpasset til denne bilen - Her vises en Ferrita potte som tilpasses bilen. Du kan lese mer om Ferrita her 

Her er det straks på plass, legg merke til at originale fester er tilpasset det nye .

Det eneste som synes utvendig er et noe grovere sluttrør til eksopotten.

Resultatet ble meget bra - Lyden er dessuten nå en opplevelse i seg selv - 

Eksos mester i Skien er dessverre lagt ned

Men Fredrik jobber i dag hos Svendsen Eksos i Skien og de tar de samme jobbene

Ring Svendsen eksos Skien om du trenger en spesialjobb til ditt eksosanlegg

SCHEDULE OF CAR NUMBERS - MGB GT V8, 1972-76

 

DateCar numberNotes

 

Dec 72 - Chassi  101Pre-production, only three cars built in 1972

Jan 73   103First pre-production car built in 1973

Apr 73   124Start of series production

Aug 73  604Start of 1974 model year

Jan 74   1173First car built in 1974

Sep 74  1956Last 1974 model, last 'chrome-bumper' car

Sep 74  2101First 1975 model, first 'rubber-bumper' car

Jan 75   2167First car built in 1975

Aug 75  2632Last 1975 model

Oct 75   2701First 1976 model

Jan 76   2721First car built in 1976

Jun 76  2901End of series production

Jul 76   2903End of production1

© 2015 Norwegian MG Drivers Club - kopiering er ikke lov uten avtale om dette - post@nmgdc.no for forespørseler om dette.